Pro správnou funkci je nutné mít zapnutou podporu JavaScriptu! Expedice Thajsko | ECOPAINT - potápění
IANTD Ecopaint

THAJSKO & MALAJSIE 2010

Tak jako již tradičně, na podzim předešlého roku jsme se s několika kamarády rozhodli, že navštívíme nějakou exotickou zemi. Návrh byl Thajsko – odsouhlaseno a připravil jsem plán : Bangkok 3dny, Kanchanaburi – most přes řeku Kwai a projížďka na ní, sloni, národní park Erawan – také 3 dny, pak přelet na Phuket a do Khao Laku, kde bychom se potápěli na Surinských a Similanských ostrovech – 4 dny a poslední ostrovy Phi Phi, kde bychom byli s potápěním 7 dní.

Asi měsíc před odletem jsem ale dostal TIP od Čecha žijícího v Thajsku, ať navštívíme malajské ostrovy Perhentian. Že jsou zde prý velké ryby, minimum turistů a stále ještě místo nedotčené turismem. Nejsou zde prý zděné budovy, zvířata se ještě nebojí lidí a počet turistů za rok se počítá na desítky. A bylo rozhodnuto. Nechali jsme propadnout letenku na Phuket a koupili novou z Bangkoku do Narathiwatu. Letenku do Bangkoku jsme koupili již na podzim a to s Aeroflotem s přestupem v Moskvě.

Místo pobytu:

Časový rozdíl:

• Thajsko - +6hod
  • Malajsie - +7hod. při návratu se měnil čas na letní takže + další hodina

10.3.2010 Odlet bezproblémový z Prahy v 13.35hod, bylo -2°C a trochu sněhu, ale v šortkách se dalo. Po 2:20hod. jsme přistáli v Moskvě, kde ovšem silně sněžilo a byl silný vítr. Nejhorší bylo, že jsme od letadla přejížděli autobusem a dlouho se čekalo na všechny pasažéry, a to už bylo v šortkách horší. Po 105min. jsme odlétli, v letadle dostali večeři, dostatek pití, kafčo a ještě jedno teplé jídlo před přistáním Po 9hod. klidného letu jsme přistáli v Bangkoku, ale to už bylo o 6h více, tedy 9h ráno.

Zvětšit do nového okna Zvětšit do nového okna

11.3.2010 Na letišti po odbavení a převzetí kufrů jsme si u holčiček v letištní hale objednali taxi a předem vyhlídnutý hotel se snídaní blízko letiště Floral Shire Resort (400 bathů/os). Pak nám hodný recepční vytelefonoval, že imigrační úřad je jinde, než uvádí web a tel.seznam a dohodl taxi s prohlídkou Bangkoku. Na imigračním jsme vyplnili formuláře a protože zde byla fronta, tak jsme cestou zpět pouze projeli středem Bangkoku. Pak pár piv a procházka do okraje Bangkoku, s ochutnávkou místních jídel, včetně jehel se 4 kuličkama masa s thajskou omáčkou(1 jehla 5 bathů) a byla výborná. Pak již spát.

12.3.2010 V 6hod. budíček, snídaně a v 6:30 odjezd na letiště a přelet do Narathiwatu v 9hod. Za cca 65min. bez jídla a pití jsme bylo na místě. Před přistáním v Narathiwatu je u pobřeží dlouhá mělčina, kde jsme z okna letadla viděli několik hejn velkých ryb, asi delfínů. Před letištěm jsme si vzali taxi (200bathů/os.) a po cca 90min. byli na hranicích v Sunghai Kolok, kde jsme v průtrži mračen přešli hranice po místním mostě do Malajsie. Tam jsme vyplnili formulář, sehnali taxi, a protože byl svátek, tak 3 z nás si vybírali peníze z bankomatu 500 RM a po 110km jsme byli v přístavu vesničky Kuala Besut za 18RM/os. Byli ovšem vlny, a tak jsme zde museli přespat. Přejezd na ráno jsme koupili za 70RM zpáteční. Všechny 3 hotely byly plné, a tak nás musel převézt za městečko za 10RM/os. Tak jsme se ubytovali za 70RM pro 3 lidi. Pak jsme šli procházkou do města a vybrali další peníze z bankomatu - 1500RM a najedli se v místní hospodě, jídlo za 4RM. Pak ještě spousta pití, zmrzliny, no a pak zpět a spát.

13.3.2010 6:30 budíček a odjezd v 7:15 na ostrovy PERHENTIAN. Byly velké vlny, 1/3 lodi se pozvracela, hlavně muslimky a jeden místní. Muslimky byly zajímavé, jak pokorně snášeli nepřízeň počasí a jen tiše zvraceli do svých pytlíků. Přistáli jsme u ostrova Besar(Big Island) a řekli jsme, že chceme na Long Beach(Pasir Panjang). Nejprve jel vyložit muslimky nad Long Beach do D´Lagoon a hodinu je vykládal. Pak nás nemohl vyložit na Long Beach, protože si pro nás nikdo nejel z důvodu velkých vln. Takže s námi musel na Coral Bay(Teluk Aur) – ostrov Kecil(Small Island). To už byla ale loď pozvracená. Byly problémy s ubytováním a bylo zde hodně lidí na pár resortíků. Ubytovali jsme se na 3x s tím, že se další den seskupíme. Večeře na Long Beach krevety s rýží a oblohou.

Zvětšit do nového okna Zvětšit do nového okna

14.3.2010 Druhý den jsme se přestěhovali s problémy, ale nakonec vše ok. Takže Honza a Míla se ubytovali ve svém vysněném resortníku – Butterfly(20RM/os.) – dřevěná chýš na okraji džungle s dvoupostelí s moskytiérou, záchodem a sprchou. Veverky jim kradli jídlo, varaní hnízdo za chýší, chytali ryby atd. Radek, Jitka, Milda a Soňa sehnali ubytování přímo na pláži v dřevěné chýši se dvěma postelemi, ventilátorem, záchodem a sprchou za 25RM/os se snídaní. Jeden krok a byli jsme na pláži, gekoni a varani chodili okolo chýše, kokosy rostly nad námi a kdykoli se nám zachtělo, osvěžili jsme se kokosovým mlékem mladého kokosu, ale po urputném boji s jeho slupkou. Erika, Florian a Jarek se ubytovali dle vlastního přání v krásné chatě resortu Shari La s klimatizací, teplou vodou, luxusně zařízený. Odpoledne jsme dali již jeden ponor na Windmill. Přivítali nás 2 štítovci, nádherná korálová zahrada, ale po bouři s viditelností do 5m. Velké vlny. Večer večeře na pláži – mořské potvory, Kue Tiaw Tom Yam (pálivé jídlo husté v pálivé vodě se zeleninou), Kue Tiaw je malajský druh nudlí. Pak slivovice, pivo a spát. Honza a Míla byli již ráno na lokalitě Temphe of The Sea (Lokong Lout), ale prý špatná viditelnost, což nebyla moc pravda jak jsme příští den zjistili.

15.3.2010 Vztyk 6:30 a shánění noclehu pro 3 lidi, snídaně a ponor na Temple of The Sea (Lokong Lout). Krásný ponor, barakudy, ježíci, trnuchy, čtverzubci atd. Oběd sušenky, připravit kameru, a pak na Sugar Wreck. Pěkný vrak, 80m dlouhý s možným plaváním dovnitř, ale viditelnost tak 2-5m. Velké ryby. Pak na Long Beach, večeře pepper beef a ještě jedna večeře na Coral Bay, abychom se dorazili - kuřecí křidýlka.

16.3.2010 7:15 vstávání, snídaně a ponor na T3 – východní strana ostrova Besar – nádherné homole , murény, hejna ryb, barakudy, želva-kterou jsem v detailu filmoval a vůbec jsem jí nerušil. Pak dobití kamery, sušenka a voda. Další ponor na D´Lagoon s hloubkou do 13m, na bílém písku hledání reefu, ale nalezeno pobřeží, nic zvláštního, hodně trnových korun. Po návratu Radek+Jitka+Jarek po pobřeží okolo Mira Beach přes Petani resort asi 4km cestou nahoru dolů po chodníčku, až do Fishermann Village, prohlídka krámečků a sehnali jsme loďku, co nás dovezla zpět za 15RM/os. Večeře, kalamáry s rýží, houbová polévka, treska, džus a shaker. Dohodnuto pěkné potápění na zítra.

Zvětšit do nového okna Zvětšit do nového okna

17.3.2010 Snídaně a ponor v Tanjung Basi (asi 30m). Střední vlny, sever Besaru, na písku hodně Trigger Fish, které na nás útočili a okolo útesů velcí kanici, velký napoleon, murény, trnuchy atd. Pak oběd sušenka, dobít zdroje kamery a druhý ponor na Outer reef. Velké vlny, obrovské korály, hejna rybek, trnucha aj. Je to nejsevernější výběžek Kecilu – a okolo něj. Pak Radek, Jitka a Florian výlet na šnorchl na Shark Point, kde byli žraloci černocípí (black tip) asi 10-15ks ve 2-10m hloubky ve velikostech 1-2m. Dále Turtle point, kde jsme šnorchlovali v průlivu mezi ostrovy Kecil a Besar s karetami. Viděli jsme asi 5 želv a neodolal jsem pokušení a na jedné jsem se svezl. Byly i přes 1m velké. Třetí šnorchlování bylo na majáku (Sea Bell), kde bylo spousta korálů a korálových ryb, jehly, trnuchy, barakudy aj. Tento celý výlet byl od cca 16hod, stál 30RM/os. a vrátili jsme se tak v 19:30hod. Pak večeře krevety na grilu s rýží, zeleninou, ovocem a zákuskem, k tomu fresh juice a fritovaný ananas se zmrzlinami. V noci se strhla průtrž mračen, ale asi za 20min. bylo po dešti.

18.3.2010 Snídaně a ponor na Vietnamese Wreck, kabina asi 20x10m v hloubce max. 24m obležena rybami a uvnitř obrovský kanic (odhadem 1,5m).Viditelnost do 5m. Kameru jsem měl na manual, takže natočeno jen pár záběrů když se zaostřila. Místo oběda jsme vydlabali a vypili a snědli mladý kokos, doplnili tekutiny a druhý ponor na War Beach. Docela katastrofa, špatná viditelnost, dvakrát jsme se ztratili a už jsme s Mildou ani nehledali skupinu, jen jsme se vynořili a řekli na loď že ještě chvíli zůstaneme. Pak deco bojka a ven. Velké korály a střední čtverzubec. Je to pod nejsevernějším výběžkem na západní straně Kecilu. Pak Jitka a Radek šli k větrným elektrárnám, kde jsme objevili vyhlídku, kterou platila vláda, aby dodala elektrický proud do rybářské vesnice. Nádherný výhled na sever ostrova Kecil. Sešli jsme dolů a nafotili se u 5m vln třískajících do pobřeží; zpět to bylo 569 schodů. Pak večeře Tiam Tom Yam (řídká zeleninová směs) a Blue Merlin(ryba) s rýží a bramborem. Pak slivovice, Polska vodka a spát. Pivo Tiger a Polska vodka jsem byla pašována z pevniny – ale dobrý.

19.3.2010 Nepotápěčský den, celou noc pršelo, i ráno. Snídaně a vyjeli jsme v 8:30 na Besar (Big Island). Za 15RM/os. Šli jsme po plážích na sever, až kam to šlo. Dále přes džungli z Tuna Bay na Turtle Hatchery. 2/3 východní části tohoto ostrova je nedotčená příroda, džungle s opicemi, obrovské útesy kde se tříští vlny jihočínského moře a dvě pannenské plážičky, které příroda vytvořila.Všichni džunglí prošli a koukali na zem a já i nahoru a viděl jsem strom plný opic, snad jsem je i vyfotil. Prošli jsme přes ostrov na jih na pláž u Paradise Resort, kde jsme se najedli o 5% levněji než u nás, což neodpovídal informacím, které jsme dostali, že ostrov Besar je dražší než ostrov Kecil. Pak jsme prošli, prolezli, proplavali až na Shark point a viděli pár žraloků černocípích(black tip). Zpět cca v 18hod. opět za 15RM/os. i když Milda zkoušel 10RM – bez úspěchu. Sprcha a k večeři kuře na místní recept v křupavé krustě s brambory, zeleninou a ovocem. Pár piv (10RM) a dvakrát Polska vodka 30RM/350ml.

Zvětšit do nového okna Zvětšit do nového okna

20.3.2010 Snídaně v 7:30, ponor jsme si vyhádali, a až když jsme odcházeli z loďky, tak až pak boss povolil jet na Tanjung Deep. Vlny cca 3-4m, viditelnost 3m, nejsevernější výběžek Besaru a podél břehu na jih. Když jsme byli na hladině a když jsme klesli mezi vlny neviděli jsme ani ostrov, natož naší loď. Vynořili jsme se asi 10m od bílé pěny roztříštěných vln o pobřeží – takže naplavat dál od břehu k lodi. Dobrá zkušenost, zpět jel radši mezi ostrovy a spodem objel ostrov Kecil. Oříšky, sušenka a druhý ponor na Batu Layer (Sait Rock). Je tam prý špatná viditelnost, tak změněno na Shark Point. Kluci se mi hned ztratili, tak ponor s Martinovou přítelkyní a cestou zpět 3-4 žraloci. Nafilmoval jsem i korály a mořského koníka. Pak jsme šli na Long beach, abychom změnili kuchaře, Milda říkal, že je to tu prý dobrý. Spletl se, sice dobré jídlo, ale o dost dražší a malá porce. Dorazili jsme se v „naší“ restauraci, teda já. Dal jsem si grilované krevety, ale ostatní si dali kuřecí křída a po 70min. čekání zrušili objednávku. Asi si mysleli, že jsme jistí zákazníci, a tak si nás musí opět začít vážit. Před spaním slivovice a vodka k mému svátku.

21.3.2010 Snídaně a ponor na Lokong Lout (Temple of The Sea). Dobrá viditelnost i krásné místo, tahali jsme žraloky za ocas a Mildu kousl do zápěstí a Honzu do prstu. Jsou trošku poškrábaní, naštěstí. Pak muréna, dvě sépie, velký čtverzubec, velký ježík, hodně žraloků, trnové koruny, droboulinký havýš žlutohnědý, hejna drobných ryb, dvě trnuchy modroskvrnné. Při návratu se zjistilo, že Honza ztratil HIDku, a tak v 13h opět na Temple of The Sea. Asi 8 nás udělalo rojnici a my se s Mildou hned ztratili, tak jsme si to skalisko dvakrát objeli. Žraloci, čtverzubci, ježík, hejna ryb. Tentokrát jsem měl novou kazetu v kameře, tak jsem mohl točit vše. Po návratu jsem s Jitkou šel na Long Beach a před ní zatočil doprava po cestě okolo bagru. Prošli jsme celý ostrov až do Fishermann Village. Pěkná džungle a místa, potkali jsme i ten bagr. Jinak motýli, ještěrky, varani, pavouci a poslouchali jsme zvuky džungle. Ve vesnici jsme si dali Tom Yam Vegetable a melounový a banánový džus. Pak jsme chytili kluka s člunem a za 10RM/os. nás dovezl zpět. Večer Milda zamluvil stůl v Shari La resortu a večeři. V Shari La jsme si dali malajskou večeři: Kuřecí s kokosovou omáčkou, hovězí maso s rýží na cibulce, zelenina, polévka a pití – 10RM. Honza chytil asi 3/4m barakudu, tak jsme došli do Maya restaurant, aby nám ji udělali. Tak to udělali na 3 recepty : 1. Na zázvoru, 2. Na pepři, 3. Na česneku. Bylo to výborné a vzali si jen 50RM za přípravu a rýži. Pak coca cola, fresh džusy a spát.

22.3.2010 Snídaně continental, pak ponor na T3. Bylo nás 12 na lodi, takže asi 100koňový motor, nemohl jet rychle, protože se loďka podezřele nakláněla a asi dvakrát natekla voda do ní. Ponor byl hezký, jeskyňky, velké šutry, prolézačky, bohatý život a nakonec 3 obrovští pyskouni vysokočelý. Oběd mango, kokos, sušenka a druhý – poslední ponor na Temple of The Sea. Zanořili jsme se se dvěma Číňany, ale ti měli svého divemastera. Já našel hned žraloka leopardího, asi 60cm, Milda ho vytáhli z díry a já ho nafilmoval, pak jsme viděli obrovská hejna různých rybek všech velikostí, dále pod převisem obrovského rejnoka přes 1m v průměru. Pak Martina atakovala Trigger fish, až ho kousla do ploutve. Jinak korálový život, ježíci, trnuchy, čtverzubci, malinký havýš žlutohnědý, atd. Po ponoru jsme se rozloučili s Martinem a šli sušit věci a koupat se okolo chaty. Večer večeře v Shali La, krevety – set 24RM se 8 krevetami. Ostatní Malajský a Western set. Pití a kafe gratis. Erika mi pak přišla popřát, takže jsme vypili láhev R&M Vodka.

Zvětšit do nového okna Zvětšit do nového okna

23.3.2010 Snídaně a od rána šnorchlování a opalování, oběd Chicken Tom Yam a chocolate-banana shake. Pak na „pannenské“ plážičky za Shari La za ostatními. Nádherný den, pěkně jsme se rozmočili a opálili. Večer v 19:30 sraz u dive base, abychom se dohodli, kam na večeři. Zaplatili jsme kartou bez problémů a šli do Sharli La na večeři – western dinner15RM.

24.3.2010 Ráno rychlá snídaně a odjezd na pevninu v 8hod, tam jsme již sehnali taxi za 90RM/auto na hranice a tam jsme si dali 2hod. rozchod na utrácení peněz. Nakonec jsme utratili minimum, protože vše stálo málo, a tak jsme RM vyměnili v Thajsku v Sunghai Kolok na THB. Kurs 9,40. O něco horší než v Malajsii, ale dalo se. Pak jsme přešli hranici do Sunghai Kolok a před nemocnicí jsme zastavili a šli hledat dopravu do Narathiwatu. Sehnali jsme na 70THB/os., což je za hubičku, protože když jsme jeli tam, tak jsme platili 200THB/os. V Narathiwatu jsme nejprve odmítli hotel Intercontinental za 1200THB/noc za pokoj a sehnali v Ocean Blue Mansion za 450THB/noc/pokoj pro 2- vcelku luxus, klima, pěkná koupelna a záchod, pohodlná postel a výhled s balkonem na deltu řeky ústící do moře. Večer jsme prohlédli město a dostali jsme se až do rybářské části, kde asi viděli poprvé turisty. Byli z nás překvapení a zvali nás dál ať se podíváme. Pak večeře v místní putyce asi za 50Kč/os. Pak jsme vypili láhev kořalky 0,7l ve 4, která stála 155THB, a snědli sladké cukrovinky koupené na ulici, pak už spát.

25.3.2010 Ráno na snídani do místního bufetu a 7lidí platilo 390THB a byli asi 4chody a spousta čaje. V 10:15 odjezd na letiště, protože výlet byl posunut na 12h. Na letišti ještě lehké jídlo, nudle s krevetami + kalamáry+zeleninový salát za 40THB+30THB celý čaj. Let ok a v Bangkoku jsme sehnali busík a stavili se na Floral Shire Resort, protože zde Honza zapomněl bundu, samozřejmě se nenašla a šéfová nás přesvědčovala, že v Bangkoku jsou demonstrace, a že tam nemáme jezdit. Nakonec jsme jeli. Náměstí bylo sice zavřené, ale kromě hotelu Siam 2, kam jsme chtěli, jsme zastavili v Bonsiri palace, kde jsme zůstali. Luxusní pokoje za 4050THB na 3 noci pro 2 lidi. Pak jsme vyrazili do města, chytili tuktukáře a ti nás svezli na Wat Intharawihan – stojící zlatý buddha 50m vysoký, pak obchod, kde šijí společenské šaty z luxus materiálů za málo peněz (šaty+košile+kravata za 122eur). Pak zastávka v již zavřeném chrám Wat Samphraya, dále cestovka kde jsme měli získat informace, pak opět obchod s obleky. A pak už hotel. Venku jsme si dali ještě drahou večeři za 400THB pro 2, ale málo, tak jsme se dojedli masem z ulice za 20THB. Pak již internet s rodinou za 30THB/30min. A spát.

Zvětšit do nového okna Zvětšit do nového okna

26.3.2010 Snídaně a jeli jsme 2ma tuk tukama za 10THB k převozníkovi a 2h jsme jezdili po kanálech Bangkoku i v zahradě orchidejí , také nás navštívili obchodníčci na loďkách. Pak jsme šli pěšky čínskou čtvrtí, kde jsme procházeli několika set metrovou tržnicí, prodejci elektroniky, květin, ovoce atd. Pak jsme prohlédli palác Wat Pho, kam jsme pěšky došli. Dva sedící, stojící a ležící buddha, nádherné zlaté chrámy a věže. Grand Palace už je zavřen. Pak nás tuk tukama dovezli na Golden Mount – nejvyšší místo v Bangkoku, pak k prodejcům zlata a stříbra, ale vysoké ceny. Pak ke krejčímu Ram collection, kde si Soňa odzkoušela kabát, ale tuk tuky ujely, že prý musí spát. Prostě už necítili kšeft. Sehnali jsme jednoho, kde nás jelo 5 v jednom za 80THB pro všechny a dovezl nás do hotelu. Osprchovali jsme se a šli na Khaosan Road přes demonstraci, kterou jsme i fotili a koupili si jejich trička. Khaosan Road byla rušná, nákup dárků za nádherné ceny, večeře a pěšky do hotelu. Pak spát.

27.3.2010 Snídaně a šli jsme do Royal Grand Palace. Obrovské paláce zlatě zdobené a drahokamy, stráž, věže, vojenská posádka, muzeum království. Museli jsme mít zahalená ramena a nohy - půjčili jsme si hadry před palácem za 30THB/os. Pak jsme provázeli začínající demonstranty, vše na videu a fotu. Večer na Khaosan Road na masáže, nákupy a i jídlo.

28.3.2010 Vstávání v 5:45 a v 6:30 jsme si vzali snídaňové balíčky a čekala nás dodávka na letiště, pak již cesta, odbavení zavazadel a odlet do Moskvy - cca 10h letu cca 4700mil, min. teplota -83°F, výška 10-11km, přes Thajsko, Barmu, Bangladéš, Indii, Nepál, Pakistán, Afghánistán, Uzbekistán, Kazachstán a Rusko, kde již byl sníh. Během letu jsme v dálce viděli i Himaláje s horou Annapurna, Mt. Everest ale vidět nebyl. V Moskvě na letišti veškeré tranzity posílali přes jeden průchod, takže obrovská fronta, nervózní lidé, řev, panika, strkání – hrůza. Nakonec jsme prošli a v 19:45 měl být odlet. Pak jsme ještě 30min seděli v letadle, takže 30min zpoždění, ale ve 20:15h našeho času jsme byli v Praze. Z Bangkoku jsme dostali v letadle 2x plné jídlo, několikrát pití, kafe, čaj. Z Moskvy 1x plné jídlo+pití.

Zvětšit do nového okna Zvětšit do nového okna

ZÁVĚR: Hodnocení této cesty je trochu jiné než ostatních dalekých cest, protože jsme jeli poprvé úplně bez jakéhokoli zajištění hotelů, transferů a potápění. Vše se řešilo až na místě. A proběhlo to vše dobře, dle plánu, který jsem doma zorganizoval. I v Bangkoku jsme se pohybovali bez problémů, protože jsme věděli, co chceme vidět a zažít. Navíc jsme zažili demonstrace, ale demonstranti byli vstřícní a vůbec jsme nezažili agresivní chování, naopak, zdálo se nám, že je chování k turistům přátelské. Ostrovy Perhentian jsou stále ještě nádherné, kouzelné ostrůvky s minimem turistů, nedotknutou džunglí, přátelským obyvatelstvem u kterých jsem nepocítil ani náznakem drzého a turismem zkaženého chování. V Bangkoku se s tímto zkaženým chováním obchodníků samozřejmě běžně setkáte. Na celém ostrově Kecil o velikosti 5km x cca 0,7km jsem odhadem napočítal asi 200 turistů a to první týden byly prázdniny a druhý týden měli v Malajsii svátek. Termín návštěvy těchto ostrovů je pro potápěče lepší v květnu-červnu, z důvodu prý lepší viditelnosti v moři. V květnu jsou zde prý i žraloci velrybí, ale kdo ví…

Ceny v Thajsku i v Malajsii jsou více než příznivé.

Potápěče s 15 ponorama tato dovolená vyšla na cca 28.500 Kč nepotápěče cca 24.000 Kč V ceně jsou 3 letenky (do BKK, na Phuket a do Naratiwatu), ubytování, transfery, re.entry permit a všechny výlety. Částka neobsahuje jídlo, protože v ČR se stravujeme také a tady to bylo levnější. Dále částka neobsahuje ostatní individuelní útratu, nákup dárků atd.

Na úplný závěr bych chtěl říci, že Malajsie určitě stojí za opětovnou návštěvu a i Thajsko svými cenami určitě stojí za návrat. V Thajsku u moře je ovšem již dražší ubytování a potápění.