Pro správnou funkci je nutné mít zapnutou podporu JavaScriptu! Expedice Mexiko | ECOPAINT - potápění
IANTD Ecopaint

MEXIKO 2009

23.2. - 13.3.2009

Naše cesta do Mexika se rozhodla v říjnu 2008, kdy jsme zarezervovali apartmán pro 12 lidí v městečku Puerto Aventuras a zarezervovali letenky. Bylo nás ale pouze 8 a tedy jsme stále sháněli další členy výpravy do počtu 12 lidí. Letenku jsme koupili za dobrou cenu, ale přes Houston v USA a tedy jsme museli všichni vlastnit biometrické pasy a mít vyplněnou žádost ESTA. Zbylé 4 místa byli asi 5x obsazeny a 5x uvolněny až se na konec všechny obsadili. Cíl naší cesty byla tedy Mayská Riviera na poloostrově Yucatan mezi Playa del Carmen a Tulumem. Naplánované jsme měli potápění v Karibiku, ale hlavně v cenotech, které patří k nejkrásnějším na světě a k nejdelším jeskynním systémům světa. Apartmán jsme měli rezervován na 14dní a dohodli jsme se, že si ještě 3 dny dokoupíme ubytování v Play del Carmen. Takže celková doba pobytu byla čistých 16dní na místě a 19dní s cestou. Internet v apartmánu chodil v jedné místnosti a tedy bylo i spojení s rodinami zajištěno.

Zvětšit do nového okna Zvětšit do nového okna

23.2. Sraz na letišti v 5 hod. a v 7 byl odlet s ČSA do Amsterdamu, svačinka a džus v letadle a po 70min. jsme přistáli, 1 hodinu a 45min. na přestup. Před nástupem na palubu letadla Continental Airlines do texaského Houstnu byl pohovor a příprava na pohovor před vstupem do USA. Odlétli jsme s mírným zpožděním a let probíhal přes Anglii, pod Islandem, dotkli jsme se Grónska, vrchem jsme vlétli do Kanady a přes zasněženou a zledovatělou Kanadu jsme přelétli přes Hurónské jezero, Chicago, Dallas, Texas a po 11,5 hodinách jsme přistáli. Před přistáním jsme museli ještě vyplnit dva vstupní formuláře. Společnost CA, oproti letům na východ od ČR, podává méně jídel, pití, nepodává zdarma pivo, víno ani alkohol. Možná to bylo probíhající ekonomickou krizí, kterou svět prochází. Na přestup bylo asi 80min a tedy jsme si někteří stihli dát i pivo. Přelet do mexického Cancunu trval 2hod. 20min. a pohoštění bylo pouze formou malinkého sendviče a vody, džusu, coly, spritu. Po 18hod. jsme přistáli a po průchodu letištními kontrolami a vyplnění vstupního formuláře jsme si vyměnili dolary za pesos (letištní kurs 100USD/1250pesos-na ulici 1430pesos banky až 1500pesos), ale to jsme nevěděli. Naštěstí nás opravdu čekal domluvený transfer do místa ubytování a zastavil nám i na nákup v supermarketu v Play del Carmen. V apartmánu jsme si vybrali pokoje a zalehli.

24.2. Po dlouhé cestě jsme měli volný den, vykoupali jsme se v moři, prohlédli si městečko s restauracemi, delfináriem, byli zde i lachtani, kapustňáci, seznámili jsme se s resortem a apartmánem. Večer jsme okoštovali trochu tequily.

25.2. Já jsem vstal již ve 3 hod., protože časový posun 7hod. je opravdu znát. Snídaně v plně zařízené kuchyni nebyla problém, vybalit a připravit potápění, kameru, foťák a sraz byl v 9.30 hod. před domem. Na rozkoukání jsme měli domluveny ponory v moři na dvou, zde prý nejhezčích lokalitách Turtuga a Barakuda. Transfer proběhl, v bázi Cuba Libre jsme odhadli závaží a vyrazili rychlým člunem. TURTUGA – lokalita s velkým proudem a množstvím želv, tmavšími porosty měkkých korálů než např. v Asii. Želv jsem viděl asi 8, nafocení proběhlo, ale ve shonu přípravy jsem nedobil kameru, takže video z těchto lokalit není. Ponor trval 40min. BARAKUDA – obrovský reef ve tvaru dlaně ruky s prsty, umístěný na bílém písku. Proud zde byl již menší, viděli jsme spousty rybek, velkou trnuchu, elektrického rejnoka, kraby královské, 2 želvy, murénu, různé houby, rohovitky, listorožce atd. Ponor trval 60min. Cestou zpět jsme se opět zastavili v supermarketu pak večeře a na kutě, ráno cenoty.

Zvětšit do nového okna Zvětšit do nového okna Zvětšit do nového okna

26.2. Já s Milošem jsme opět nemohli dospat a již ve 4hod. jsme byli ve společenské místnosti a kuchyni, udělali jsme si snídani. Sraz v 9.30hod. a odjezd na cenotu CHAC MOOL (mayský překlad je Jaguar). Cenota je asi 1km směrem na Tulum a odbočka doprava – jeskynní systém Chac Mool. Po asi 1km pár přístřešků a stolků. První brífink byl na první ponor(60min) - cenotu KUKULKAN (překlad-mayský bůh slunce a nebes) byla za účasti mayské iguany (domácí ještěr). V cenotě žilo množství drobných rybek i sumečků, ale i dvě větší ryby. Výzdoba bílá a světle hnědá a byla zde i haloklina(vrstva vody mezi sladkou a slanou). Zvláštností je, že voda sladká nahoře, je studenější než slaná voda dole. Druhý ponor(50min) byl asi v 50m vzdálené cenotě CHAC MOOL, kam se sestupovalo po schůdkách do kaverny kde ponor začínal. Výzdoba byla do hněda a života v cenotě ubylo asi vlivem stálého šera. Haloklina zde není. Mezi ponory jsme si dali sendvič s colou a vodou. Zpět jsme dorazili asi v 16hod. – jídlo, tequila, koupačky, procházka, opět tequila a spát.

Zvětšit do nového okna Zvětšit do nového okna

27.2. Opět s Milošem jsme se sešli asi v 5hod a snídaně. Sraz na ponory byl v 11hod. a to na cenotu DOJ OJOS (Dvě oči), která je kousek před Tulumem vpravo asi 2km v džungli – jeskynní systém Dos Ojos. Opět přístřešky a stolečky, dělají se zde dva ponory Dos Ojos a Dos Ojos 2. Nádherné zdobení bílé i hnědé stalaktity, stalakmity i spojené stalagnáty. Bílé vápencové vodopády, zkameněliny, nádherné pohledy z kaverny k východu. Z Dos Ojos k východu, byli vidět dvě modré díry – „Dvě oči“. Také jsme se vynořili v BAT CAVE(Netopýří jeskyni). Haloclina zde je. Návrat cca v 17hod. a pár nás jelo do Play rozhrkaným autobusem 3 za 26pesos x 1,53 převod na Kč. Diskuse s mayskými lidmi v autobuse, jsou zvědaví a vůbec nevědí o ČR. Skočili jsme do mexické hospody na jídlo, mexické jídlo za 40pesos + 18pesos pivo. Běžná jsou, ale i jídla za 130pesos. Večer tequila a Bacardi. Ponor 55 a 60min.

28.2. Vlivem rozporů s potápěním jsme ráno narychlo půjčili auto a vyrazili jsme do vzdálené CHICHEN ITZÁ(mayský překlad „V ústech studny“)- chrámový komplex mayské kultury z 6-15století n.l. Skládá se z Kukulkánovy pyramidy, Observatoře, Chrámu válečníků, Hřiště na Pelotu, Studny obětí – kam se prý obětovávali hráči nebo chlapci, ale i oběti dospělých nebyli výjimkou. Mayové měli i svůj kalendář a zajímavostí je, že tento kalendář končí 23.12.2012, pak má být konec světa. Chichen Itzá je nově zařazený 7 div světa. Pak zastávka v nádherné cenotě IK KIL s vykoupáním. Kořeny rostlin padají do cenoty z výšky cca 30m kam padají i drobné potůčky vody. Pak jsme se stavili v Tulumu na nákup. Po návratu na mě čekal zástupce pro ponory a protože s ním nebyla férová domluva, byli jsme nuceni si sehnat ponory sami. Samozřejmě se to neobešlo bez hádky v naší partě. Večer tequila a Bacardi.

1.3. Vlivem rozporů byl dnes volný den – šnorchlování, procházka městem a večer Playa. Večer jsem dohodl ponory s bází, která se zdála férová (a také byla – co slíbili, splnili i cenově). Také jsme si dali u mexikánů polévku a fajitas. 20+40pesos. Pivo 18pesos.

2.3. Ráno ti nejčilejší vstali již v 6.30hod., sraz byl v 8.30hod. Jelo se na málo známou, pouze půl roku otevřenou cenotu, kam se běžně nejezdí a jen pár bází na ní mají licenci – DREAM GATE(Brána snů). Toto je samostatný jeskynní systém. Cenota je asi 1 km za odbočkou na Dos Ojos asi 2km pekelnou cestou džunglí. Byli jsme zde sami, výstroj se spouštěla po kladce a ponor zde byl v tmavé cenotě zdobené bíle a světle hnědě, také jsme se vynořili v bezejmenné cenotě s dírou ve stropě s netopýry. Viděl jsem zde i bílou slepou rybu žijící v temnotě. Opět svačinka sendvič, kola a voda, pak druhý ponor zde – druhý okruh. Ponory byly za hranicí kavernového potápění. Večer Playa, zaplacení dnešních i zítřejších ponorů a zaplacena záloha hotelu, kde přespíme poslední 3 dny. V Play jsme se stavili i na večeři – grilované krevety s rýží a oblohou(135pesos). Pak domů na Bacardi. Ponory 55 a 50min.

Zvětšit do nového okna Zvětšit do nového okna

3.3. Ráno vstávačka již běžně v 6.30hod., snídaně, internet s rodinami a v 8.30hod. sraz dole. Cenota CALAVERA(maysky lebka) nebo také Temple of Doom(Chrám hrůzy). Cenota kousek za Tulumem směrem na Cobu. Asi 30m od silnice vpravo parkoviště a 100m chůze k díře, kde se skákalo asi z 3m výšky. Cenota do zelena s minimální výzdobou s vyžranými vápencovými stěnami do různých patvarů. Je zde i lebka nějaké asi kozy. Haloklina zde je. Dnešní den je evidentně zakletý, protože zde Florian vytopil úplně nový foťák. Druhý ponor byl na asi 2km vzdálené, směrem na Cobu – vpravo od silnice, cenotě GRAND CENOTE. Obrovská cenota uzpůsobená i pro šnorchlisty, bílé vyzdobená krápníky všech velikostí. Oba ponory je systém Sac Actun – druhý nejdelší na světě (nejdelší je hned vedle – Ox Bel Ha). Michal zde vytopil novou kameru. Hodně použitá cenota ve filmech. Haloklina zde není. Večer telefonicky domluveny zítřejší ponory a karibský rum a spát. Ponory 60 a 55 min.

4.3. Po snídaní sraz v 8.30hod. a jízda na známé cenoty. První ANGELITA, kousek za Tulumem směrem na Chetumal na levé straně ranch, domácí nás pustil, převlékli jsme se za plotem u silnice a šli jsme asi 100m. Průměr samostatné cenoty je asi 35m. Díra s kolmými stěnami do 60m, uprostřed s hromadou hlíny a stromů do cca 30m. Zde je i neprůhledná vrstva sirovodíků, kde je nádherné se nořit. Ale pozor, vrstva je silně cítit a je prý halucinogenní. Pod touto vrstvou je již slaná teplá voda. Vrstva zespodu je jako žlutá oblaka. Skončili jsme asi ve 48m. K hladině jsme se dostávali kruhovým výstupem a hledali jsme krokodýla asi 1,2m dlouhého, který zde prý žije. V 1Om jsme prohlédli maličkou bílou kaverničku. Těsně pod hladinou jsme v kořenech nalezli želvu. Žije zde i spousta druhů rybek. Ponor zde trval 60minut. Druhý ponor byl na AKTUN HA(Mycí voda) nebo-li CAR WASH(Myčka aut) samostatný jeskynní systém, kousek za Grand Cenote směrem na Cobu vlevo od silnice. Nádherný rybníček s množstvím vodních rostlin, leknínů, rybek a množství želv. Na jeden ponor se udělá prohlídka dvou kaveren, které zde jsou. Haloklina zde není. Můj ponor byl 80min., protože jsem filmoval množství želv a rybek v nádherném vodním porostu. Večer jsme s Frantou dojeli do Play a dovezli jsme Chevrolet na zítra, předtím ale večeře u „němce“ já bratwurst, Franta řízek.

5.3. Dnes jsme vyrazili na výlet, mayský komplex COBÁ pocházející z 5-9.století n.l. Půjčili jsme si kola a všechny památky jsme krásně projeli, je to asi 6km. Také jsme vystoupili na jedinou možnou mayskou pyramidu Nohoch Mul, zdvíhající se asi 40m nad okolní džungli. Vidět z ní jsou i okolní stavby a jezera, kde volně žijí krokodýli. Cestou jsme se stavili na grilované kuře s tortilami a oblohou– 60pesos. Pak jsme zajeli na památky do Tulumu, kde jsme se pod mayskými chrámy vykoupali ve velkých vlnách Karibiku. Největší rozkvět jak obchodní, tak náboženský, spadá mezi roky 1200-1550n.l. Večer jsme zajeli na bratwurst k němcovi. Po návratu jsem zažil šok, protože jsme museli opustit apartmán o den dříve, z důvodu příchodu nových lidí. Hotel jsem holt musel zaplatit, ale na chybě se podílela i druhá strana. Pár panáků a spát.

Zvětšit do nového okna Zvětšit do nového okna

6.3. Odjezd opět v 8.30hod. na cenoty EL EDEN(Ráj) nebo-li PONDEROSA-kousek za P.Aventuras směrem na Tulum. Krásně do zelena porostlý rybníček s rybkama a želvama, kaverna tmavá bez krápníků, vyžrané vápencové stěny a asi 75min. ponor Haloklina je. Systém Ponderosa. Sendviček s colou a vodou a přejezd na TAJMAHAL, který je asi další 1km směrem na Tulum. Nádherně, do běla zdobená jeskyně plná krápníků. Ponor 60min, haloklina je. Samostatný systém Tajmahal. Večer zaplacení ponorů v Play a večeře u němce.

7.3. Sraz 8.30hod. a na cenotu CHICKIN HA(Západní voda), která je kousek za P.Aventuras směr na Tulum napravo. Systém Ponderosa. Krásná džungle s rybníčky a cenotou. Je zde i lanová trať pro jízdu na závěsu nad džunglí. Jeskyně bez krápníkové výzdoby s křišťálovou vodou. Vynořili jsme se v málo navštěvované cenotě RAINGBOW(Duha). Haloklina je. Další ponor byl s přejezdem k Tulumu kousek za Dos Ojos a doprava. Nehezkou cestou asi 5km džunglí k domorodé vesničce s pár chýšemi. Cenota s názvem NOHOH NAH CHICH, málo navštěvovaná, nádherně bíle zdobená, označovaná jako nejhezčí na světě. Potkali jsme zde i 3 čechy. Systém Sac Actun. Ponor 80min. Haloklina není. Zde jsme si dali i nabízené jídlo – polévka zeleninový bujón a druhý chod rýže, placky s kuřecími kousky, fazole a místní omáčky. Pití nějaké jejich džusy, pomerančový a asi ibiškový čaj. Cena 40pesos, domluveno, že dáme 50 s bakšišem. Večer zabalit, večeře, tequila a ráno stěhování do hotelu. Ponory byly 75 a 75 minut.

8.3. Snídaně a přejezd do Play do hotelu Papagayo. Ubytování účelné, některým to zde trochu smrdělo po zatuchlině, my měli okna ven a ne do chodby, není zde klima. Sprcha a záchod jsou na pokojích. Odpoledne jsme zašli na pláž, byl zde i box juniorů z Play a Cozumelu. Večer opět k němcovi na bratwurst a pivo.

9.3. Ráno NET a pak snídaně za 70pesos- švédské stoly. Ponory- opět odjezd na cenoty, jen ale ve 3potápěčích a jeden na transport. Jeli jsme na tajnou cenotu, několik km za Dos Ojos do džungle, pak doleva a po asi 1km drát přes cestu, stáhli jsme ho dolů a přejeli. Přijeli jsme k písčitým chodníčkům a 3 propojeným cenotám, připravených k byznysu, který ale ještě nepropukl. PET CEMETERY(Hřbitov zvířecích mazlíčků) nádherně bíle zdobené cenoty s bílým pískem na dně s max. hloubkou 6m, uvnitř několik zvířecích kostí, otevřené prý 3 měsíce. Dvě byli přístupné ze země a do jedné se muselo lézt po žebříku. Krásné kořenové baly, krápníky a drobné rybičky. Připravené světla pro nasvícení, ale zatím nefunkční. Haloklina není. Ponor 50minut. Cestou zpět asi 200m za drátem jsme nechali auto a šli asi 300m pěšky na 2x s výstrojí k cenotě THE PIT(Díra). Úzkým hrdlem jsme po laně spustily věci a slezli bokem po skále. Hrdlo se pod vodou rozšiřuje na cca 100m. V cca 30m je opět neprůhledná vrstvička, kterou jsme proplavali do slané vody. Viděli jsme i jeskyň končící v hloubce 119,1m, kde se stále zkoumá, jestli není propojena se systémem Sac Actun. Toto je systém Dos Ojos. Haloklina je. Ponor 40 minut. V 9m je keson s lahvemi pro dekompresi potápěčů, vracejících se z hloubky. Právě se pracovalo v hloubce 90m. Po návratu jsem si dal Tacos a večer steak 300gr a pak jsem už nedopil ani pivo. Druhý den mi bylo tak zle, že jsem vylezl až po obědě a celý den jsem nejedl, pouze pil vodu. Někteří zkusili navštívit ostrov Cozumel se dvěma ponory na něm, prý pěkné. Ostrov Cozumel by poničen hurikánem před pár lety a chybí zde prý velké ryby, nedá se prý rovnat s Egyptem, proto jsme volili cenoty.

Zvětšit do nového okna Zvětšit do nového okna

10.3. Bylo mi špatně, vstal jsem až po obědě, někdo dnes strávil na pláži a někdo jel na Cozumel na výlet. Koupil jsem lístky na letiště. Celý den jsem nejedl, pouze pil vodu večer jedno pivo u němce.

11.3. Ráno na ulici NET s rodinou. Už to bylo lepší, ráno nákupy, odpoledne pláž, koupil jsem si 3 výukové dvd GUE a mapy jeskynních systémů. Večer již k němcovi na pivo.

12.3. Ráno opět NET. Pak přesun na nádraží a v 9.50hod odjezd na letiště, tam přesun na terminál 3 a po přesném zvážení a upravení zavazadel odlet asi ve 14,30hod. Za každou libru nadváhy do max. 32kg se platilo 50usd jako celková částka ať má zavazadlo 23,1kg nebo 32kg. Přelet do Houstnu opět s jedním sendvičem a džusem trval 140min., pak nás nechali stát na letišti asi 20min, na přestup jsme měli tedy méně než hodinu, než jsme prošli všema kontrolami, zbývalo 20min do odletu, teď ještě nalézt vláček, který nás doveze do terminálu C, za námi se již zavírali dveře letadla. Říkal jsem, že jdou ještě 4 lidi, ale byl jsem odmítnut a rychle poslán do letadla. Takže jsme 4 lidi bez znalosti angličtiny odepsali. Naštěstí zastihli již odcházející úředníky, jedna paní zapískala do chobotu letadla a ti je ještě pustili na palubu. Z paluby je ale opět chtěli vyvést, protože prý není místo. Nakonec se to uhádalo. Cesta trvala pouze 8,5hod. – foukal nám do zad vítr 200km/hod. Letěli jsme tedy rychlostí 1100km/hod. ve výšce cca 11km opět přes USA, Kanadu, okraj Grónska, Anglii a Amsterdam. Tam jsme čekali 4hod. a s mírným zpožděním v 16.30hod. již 13.3., jsme přistáli v Praze. Některé z nás ještě odchytli celníci, kteří toužili po clu z našich věcí. Já proklouzl bez rozdělání zavazadel s Florianem, v zákrytu žen opouštějících celní zónu. Čtyřem z nás nedorazila zavazadla a při reklamaci bylo zjištěno, že jsou v Amsterdamu- prý je přivezou postiženým domů, ale kdy? Před letištěm nás již čekala auta a ta nás bezpečně dopravila domů.

Závěrem bych chtěl říci, že za takovýmto výletem stojí spousta práce a organizace, zvláště tehdy, pokud se to nedělá jako výdělečná záležitost. A tedy bych očekával od zúčastněných spíš vděk, než napadání. Jinak já tuto expedici považuji za velice vydařenou, zažili jsme opravdu krásné zážitky pod vodou v cenotech, Karibiku, nasáli jsme historii mayské civilizace i mexických domorodých obyvatel. Pohybovali jsme se pod vodou v nejkrásnějších místech světa, nejdelších jeskynních systémech světa a i nad vodou v džungli v místech, kam se běžně turisticky nejezdí. Ze 14 navštívených cenot, jsme na 7 byli sami. I tequil a chilli jsme vypili a snědli dost. Domů jsme si přivezli sombrera, indiánské deky, chilli omáčky, vyřezávané suvenýry, ale i tequily doporučené domácími, dále i s červy a škorpióny.